Verimli Ders Çalışma Ortamı

11.01.2013 2503

 

    Çocuklarımızın eğitim- öğretim yılına başlaması ile birlikte aklımıza "Çocuğum nasıl ders çalışmalı? Ona nasıl ve ne ölçüde yardımcı olmalıyım? Yalnız mı çalışmalı? Zamanını nasıl verimli kullanabilir? gibi sorular gelmektedir. Anne babalar olarak zaman zaman bu konuda güçlükler yaşayabiliriz ya da bu becerilerin çocuğumuzca kazanılmış olduğunu düşünebiliriz.

     Çocuğumuzun etkili ve verimli ders çalışabilmesi onun çok çeşitli becerileri geliştirmesi ile mümkündür. Diğer bir deyişle, çok küçük yaşlardan itibaren ona kendi başına, bağımsız olarak işler yapabileceği ortamlar yaratmamız çok önemlidir. Bu, onların özgüvenlerinin artmasına ve neler başarabileceklerini görmelerine yardımcı olacaktır. Böylece çocuklarımızın gelişimleri için yapmaları gerekenleri üstlenmek yerine onlara yol gösterici anne babalar olmakta ve sorumluluk duygularını geliştirmelerine katkıda bulunmuş oluruz. Küçük yaştan itibaren sorumluluklar almaya başlayan çocuklar okul ortamına girdiklerinde yeni bir sorumluluk olan ders ve ödev sorumluluğunu da almakta güçlük çekmeyeceklerdir.

     Özellikle okula yeni başlayan çocukların ders çalışma alışkanlığını kazanabilmeleri için ailelerinin desteği ve yönlendirmesine gereksinimleri vardır. Başlangıçta  bu desteği vermek ödev yaparken onun yanında bulunmak anlamına gelirken, daha sonra yalnızca belli konularda zaman zaman bize danışılması demektir.

 

Çocuğumuza bu konuda yardımcı olabilmek için yapılabileceklerimizi şu şekilde sıralayabiliriz.

Ø      Çocuğumuzun sistemli çalışabilmesi için öncelikle, çocuğumuzla birlikte o gün hangi ders ve konuların çalışılacağını gözden geçirmeliyiz. Böylece onların heveslenmelerini ve kendilerini planlamalarını sağlamış oluruz.

Ø      Çocuğumuzdan ödevlerine ne zaman başlayacağına karar vermesini isteyelim ve zamanında başladığında onu ödüllendirelim.

Ø      Çocuğumuzun ödevleri yapmaya başlarken en kolay ya da en çok zevk aldığı ile başlamasını önerelim. Böylece yoğun bir sürece zevkli bir başlangıç yapmış oluruz.

Ø      Uzun ödevleri kısa parçalara ayıralım.

Ø      Çocuğumuzla birlikte bir ders çalışma programı hazırlayalım. Bunu yaparken günlük aktiviteleri ve çalışılacak derslerin uzunluklarını göz önüne alalım. Günü gününe çalışma alışkanlığını yerleştirmek için mutlaka o gün işlenen konuları tekrar etmesini sağlayalım ve bunun önemini belirtelim.

Ø      Çalışma ortamı  ise çocuğumuzun fiziksel olarak rahat edebileceği bir yer olmalıdır. Örneğin yeterli ışık olması, ısısının uygun olması gibi.

Ø      Çocuğumuz ders çalışırken onun dikkatini dağıtacak etkenleri gözden geçirmeliyiz. Televizyon, telefon, odasındaki eşyalar, posterler gibi.

Ø      Çalışma ortamında gerekli eğitim malzemelerinin bulunması işini kolaylaştıracaktır. İhtiyacı olan materyallerin (ders kitapları, sözlük, atlas gibi) elinin altında olması zamanı etkili kullanması açısından önemlidir.

Ø      Çocuğumuzun çantasını hazırlaması, ödevlerini yerleştirmesi için de ilk başlarda ona yardımcı olabiliriz. Ancak ona birkaç kez yardımcı olduktan sonra kendi kendine yapması için fırsat vermeliyiz.

Ø      Çocuğumuzu her zaman destekleyici bir turum içinde olalım. Okuldan geldiğinde onu kucaklayıp öpelim, bu davranışımız ona ödevler öncesinde moral ve destek olacaktır.

Ø      Çocuğumuzun çalışma programını birlikte hazırlayalım. Öncelikle uygulayabileceği bir programı hazırlayabilmek için çalışma saatlerini kendisi belirlesin.

Ø      Çocuğumuz tüm derslerde aynı başarıyı göstermesi mümkün olmayabilir. Her çocuk ilgi ve yetenekleri açısından farklılıklar gösterebilir. Farklı konulara ve alanlara ilgileri ve yetenekleri olacağını hep hatırlayalım.

Ø      Ödevlerini ona sürekli hatırlatmak, bu ödevlerin bir yük gibi görülmesine neden olabilir. Bunun yerine, onunla konuşarak ödevlerini vaktinde ve düzenli yapmanın yararlarını anlatalım. Ödevin ilk bir maddesini yaparken onun yanında olmak, ona yol göstermek ama ödevin tamamını birlikte yapmamak çok önemlidir.

Ø      Özellikle ilköğretimin ilk sınıflarındaki çocukların dikkat süreleri kısadır. Buna göre ders çalışma süreleri belirlenmelidir. Unutmamalıyız ki çalışmanın uzunluğu  değil verimliliği önemlidir.

Ø      Siz çocuklarınızın ödevini doğru ve düzenli yapıp yapmadığını gözden geçirmek isteyebilirsiniz. Bunu yaparken öncelikle onun eksiklerini ve yanlışlarını görmesini, kontrol etmesini sağlayalım. Bunu kendi başına yapamıyorsa "Bir bak bakalım imla hataları nerde?" gibi cümlelerle yönlendirelim fakat hiçbir zaman yanlışlarını onun yerine düzeltmeyelim. Bu öğretmeni tarafından çocuğunuzun yanlışlarının görülmesini engeller, ona faydadan çok zararı dokunur.